Велосипедна ланцюг , металева приводний роликовий ланцюг, призначена для передачі крутного моменту з ведучої зірочки велосипеда на ведену. Ефективність ланцюга може досягати 98 %. Ланцюг може також бути частиною перемикача швидкостей.
Існує 4 типу велосипедних ланцюгів
-Half-link
Модифікації з одним повторюваним ланкою. У них немає зовнішніх і внутрішніх ланок, всі вони однакові. Підігнати під потрібну довжину їх легко, оскільки можна скорочувати або подовжувати по одному ланці, довжина якого становить 1/2" (12,7 мм).
При заміні Half-link враховуйте напрям її руху – широка частина ланки повинна рухатися у напрямку до передньої системі.
-Багатошвидкісні
Призначені для байків з перемиканням швидкостей.
Відмінною особливістю є наявність невеликого зазору між пластинами, який дає можливість ланкам згинатися вбік. Ширина менше ніж у одношвидкісних, оскільки товщина зірок менше.
Для полегшення перескакування з однієї зірки на іншу, зубці зірок нижче, вони захоплюють ролик тільки наполовину. Тому навантаження на ролики не рівномірна, знос вище.
На збільшення зносу і розтягування, дуже сильно діє перекіс, причому страждає не тільки ланцюг, але і зуби. Причому, чим перекіс більше, тим сильніше знос і розтягування. Тому при їзді потрібно намагатися вибирати швидкості таким чином, щоб було якомога менше перекіс.
-Single-speed (одношвидкісні)
Призначені для установки в велосипеди з однією швидкістю: ситибайки, підліткові, дитячі, круїзери. Так само вони підходять для великов з планетарної втулкою, у яких швидкості перемикаються всередині задньої втулки.
При грамотной эксплуатации односкоростная цепь изнашивается очень медленно, ее хватает на весь период эксплуатации байка. Малый износ объясняется тем, что к ней не прилагаются нагрузки, вызывающие поперечный изгиб, ведь она располагается по прямой линии в одной плоскости с задней и передней звездой. Кроме того, для таких моделей не предъявляется требований, ограничивающих ширину, соответственно их можно изготовить из более толстых, а значит и более прочных пластин. Для еще большей износоустойчивости, их подвергают химической и термической обработке.
Зубці зірок захоплюють всю висоту ролика. При цьому на ролик діє рівномірна навантаження. Відсутність перекосу і рівномірна навантаження пояснюють причину набагато меншого розтягування сингл-снід модифікацій.
Ефективність педалювання без перекосу вище, оскільки відсутні втрати на тертя при перекосі і вигині.
Ширина вимірюється між пластинами внутрішнього ланки, вона може бути 8.7 - 11 мм.
-Полегшені
Відрізняються порожнистими пінами і наявністю перфорації в пластинах, завдяки чому стають легше на 20-25 відсотків. При цьому у них гірше міцність, сильніше розтягування і більше вартість. Користуються попитом тільки у гонщиків, у яких на рахунку кожен зайвий грам ваги.