Гальма є однією з найбільш важливих частин велосипеда.
Від справної роботи гальмівної системи безпосередньо залежить здоров'я і життя не тільки самого велосипедиста, але і всіх учасників руху. Тому логічно зробити висновок, що при покупці велосипеда необхідно вибрати надійну модель з міцної гальмівною системою, яка дозволить в екстреній ситуації на дорозі за короткий проміжок зупинити велосипед, незалежно від погодних та дорожніх умов.
Типи гальм для велосипедів.
З кожним днем технології, а також запчастини для велосипедів удосконалюються. Тому ті види гальм, які використовувалися раніше, можуть не встановлюватися на сучасні велосипеди. У зв'язку з цим мова піде тільки про двох основних типах гальм.
Іноді можуть зустрічатися велосипеди зі змішаною гальмівною системою (гібридні). Наприклад, на передньому колесі може бути дискові гальма, а на задньому колесі обідний.
Які краще гальма: обідні або дискові?Ободні гальма
Всі гальма мають загальні недоліки: під час гальмування пошкоджується обід колеса. При сильному пошкодженні, коли колесо скрутило в «вісімку» або ж «яйцем» використовувати тормозпочти неможливо. Також в дощову погоду гальмування непевного, через намокання колодок і обода колеса. Необхідно постійно стежити і налаштовувати гальма по мірі стирання колодок.
Однак гальма мають успіх і дуже часто встановлюються, так як мають ряд переваг, таких як простота в обслуговуванні, доступність за ціною, а також низька вага і сумісність запчастин.
До механічних ободним гальмах відносять кліщів і кантилеверные.
Кліщові гальма складаються з колодок, які прикріплені на дугоподібних важелях, при гальмуванні вони стискають обід колеса, тим самим зменшуючи швидкість його обертання. Гальмівний трос приводить в рух важелі, він зручно прикріплений до ручки на кермі. Плюс в тому, що клещевыетормоза загальнодоступними і прості в експлуатації. Мінуси в тому, що такі гальма часто перекошуються, створюючи не потрібне тертя об обід, швидко забруднюються і відзначаються посередньою модуляцією.
Кантилеверные гальма дуже часто можна побачити на гірських велосипедах. Робота кантилеверной гальмівної системи дуже проста: два важеля з колодками закріплюють на вилці з допомогою двох спеціальних кріплень. Під час натискання ручки гальма на кермі, тросик починає тягнути ці важелі один до одного, таким чином, притискаючи їх до обода, створюючи тертя і гальмування колеса. Головною перевагою цього типу гальма є повна відсутність можливості забивання брудом гальмівної системи.
Гідравлічні гальма відрізняються від механічних тим, що тут немає важелів, які кріпляться на колодки, а також системи тросів, що призводять важелі в дію. Принцип роботи гідравлічної системи досить простий: на кермі прикріплена ручка з головним гальмівним циліндром, при натисканні на неї передається тиск в інші гальмівні циліндри, прикріплені до вилки велосипеда. Створене тиск змушує висуватися гальмівні колодки в бік обода колеса, що призводить до гальмування. Варто відзначити, що така гальмівна система дуже ефективна і часто використовується в тріалі. Однак гідравлічні гальма важкі за вагою, складні в обслуговуванні і важко піддаються ремонту під час походу.
Також слід звернути увагу на гальма V-brake, які є популярними і широко використовуваними останнім часом. За своїм виглядом дуже схожі на кантиливерные, однак мають істотну відмінність в принципі роботи. За рахунок специфічного кріплення троса до важелів, збільшується потужність гальмівної сили велосипеда. Вони прості в обслуговуванні і надійні, також неважкі по вазі і завдяки системі паралельного підведення колодок до колеса, вони зношуються рівномірно і сприяють кращому гальмування.
Що ж стосується барабанних або роллерних гальм, то вони розташовуються прямо всередині самої втулки в колесі нерухомо, і при гальмуванні притискаються до обертової частини, знижуючи швидкість. Такі гальма досить прості і не бояться ні бруду, ні пилу. Однак у випадку несправності, дуже важко ремонтуються і важкі, тому рідко використовуються в походах.
Дискові гальма
Цей тип гальм за останній час стає все більш поширеним і практичним для велосипедів.Дискові гальма нескладні за будовою. Вони складаються з диска, який прикріплюється до втулки колеса, супорта, який кріпиться до вилки або рамі і троса (механічна система) або гідравлічної трубки (гідравлічна система), з допомогою чого з'єднується супорт з гальмівною ручкою.
Купуючи велосипед з дискової гальмівною системою, можна бути впевненими у високій ефективності гальмування, не потрібно буде турбуватися про стан обода колеса, поїздки ніколи не будуть залежати від погодних умов, вони не потребують в постійному обслуговуванні і настройці і відрізняються тривалим терміном експлуатації.
Выбирая велосипед с механической тормозной системой, можно значительно сэкономить на покупке. Строение такой системы очень простое и похоже натормоза типа V-brake. Здесь для соединения суппорта и ручки тормоза используется простой тросик. Однако следует учесть не только плюсы, но и минусы. Недостаток в том, что трос со временем может растягиваться, и из-за этого появляется возможность заедания троса в рубашке. Однако, несмотря на это, они очень легко ремонтируются в любых условиях, меньше стоят и хорошо подходят для любых туристических походов.
Гідравлічна система гальмування. Тут гальмування здійснюється за рахунок передачі гальмівного зусилля від ручки гальма до супорта за допомогою нестисливої гальмівної рідини, яка знаходиться у шлангу високого тиску. Такий тип гальмівної системи дуже ефективний і володіє високою модуляцією. Велосипед з дисковою гідравлічною системою гальмування відмінно підходить для професійних гірських велосипедів.
Гібридна система гальмування. Такі велосипеди дуже рідко можна зустріти в продажу, тому що вони вищі за ціною і дискова механіка в даному випадку набагато виграє перед іншими гальмівними системами.
З розглянутих гальмівних систем, звичайно, самими високоефективними є гідравлічні дискові гальма. Однак перед покупкою необхідно розглянути умови і частоту використання велосипеда. І тільки після цього приймати рішення, з яким типом гальмівної системи ви хочете мати справу.