Що таке втулка ?
Втулка – це центральна частина колеса, упирающаяся на нерухому вісь, яка в свою чергу кріпиться до дропаутам вилки і рами велосипеда. Якісна втулка покликана забезпечити мінімальне тертя при обертанні колеса, покращуючи таким чином накат велосипеда. Крім того, чим краще втулка, тим довше її ресурс і менше проблем виникає після експлуатації велосипеда в мокру погоду і в болоті.
Втулки мають ряд відмітних характеристик
-Розташування
В першу чергу, втулки діляться на передні і задні. Передня в своєму пристрої дещо простіше, адже вона відповідальна тільки за кріплення колеса і його обертання. Задня ж втулка, крім даних функцій, ще несе на собі тріскачку або касету. Тут детальніше.
Що тріскачка, що касета – це набір зірочок, необхідних для перемикання передач. У першому випадку вони представляють між собою монолітну нерозбірну конструкцію, як правило, з 5-7 зірочок. У другому випадку окремі зірки можуть бути замінені при необхідності. Наприклад, коли себе зношує більш ходова зірка. Касети складаються найчастіше з 8-11 зірок. Касета є кращим варіантом для покупки. Втулка, розрахована під касету, завжди буде надійніше трещоточной і витримає більшої ваги їздця.
Окремо відзначимо планетарні задні втулки. В їх нутрощі укладено механізм перемикання передач (3-5). Перемикатися можна навіть стоячи на місці.
-Фіксація
Існує 2 способи фіксації втулки до велосипеда. Більш простий і дешевий варіант – двома гайками під ключ на 16. Більш зручний і дорогий – ексцентриком. В даному випадку для зняття колеса знадобиться лише віджати ручку ексцентрика. Цей процес займає лічені секунди. На всіх якісних велосипедах в обов'язковому порядку будуть встановлені втулки під ексцентрик.
-Гальма
Крім кріплення коліс, втулки ще відповідальні і за гальма. Таким чином, втулки діляться на ті, які працюють лише з гальмами типу V-brake (наприклад, втулка задня Novatec 802SB 36H QR white), та які розраховані також під дискові гальма (Novatec D882SB-SS 36H QR10 black). Слід розуміти, що при цьому будь-яка втулка підійде під V-brake. Є також втулки під барабанні гальма, але це в наш час рідкість і зустрічаються лише на окремих міських велосипедах.
-Матеріал виготовлення
Тут все просто. Сталеві втулки – дешеві, але важкі і схильні до корозії; алюмінієві – дорожче, але легше і не іржавіє.
-Кількість спиць
2 найбільш поширених стандарту – втулки на 32 та на 36 спиць. Зрозуміло, чим менше спиць, тим колесо легше, але при цьому менш міцний, і навпаки. Важливо, щоб і втулка, і обід колеса були розраховані під одну кількість спиць.
-Розмір
Є різні стандарти осей втулок. Вони відрізняються по діаметру – чим він більше, тим надійніше втулка, але при цьому і важить вона буде також більше. Для звичайного гірського і кросового велосипеда характерний діаметр 9-10 мм, більш екстремального – 14-15 мм.
Осі втулки відрізняються по довжині. Передні, як правило, рівні 108-110 мм, а задні довші – 135-146 мм.
Втулки делаются на промподшипниках (они неразборные) и насыпных (их можно обслуживать и регулировать). Плюс промподшипников в том, что до поры до времени можно не обращать внимание на неприятный звук и другие проблемы, а затем просто заменить подшипники, не меняя всей втулки. Важная черта подшипников – их грязезащита. Так, у насыпных на втулках нижнего и среднего ценового диапазона защита от грязи будет лучше. На одинаково дорогих втулках разницы между насыпными и промподшипниками не будет.
Купив один раз хорошую втулку, о ее замене можно будет забыть на 10000 км.